חן אזולאי - שירותי חשמל

מהי הארקה? ומהן הדרכים לשיפורה?

מהי הארקה? ומי רשאי לבדוק הארקה?

בדיקת הארקה תבוצע עי בודק חשמל מוסמך, בעל רישיון חשמלאי בודקהמתאים לגודל המתקן. (פירוט בלמה צריך בודק חשמל?”)

הדרכים לשיפור מערכת הארקה

טיפול במערכת הארקה עלול להיות מסורבל, יקר ולעיתים לא ניתן לדעת מראש מה תהיה התוצאה הסופית, אלא רק בסיום חלק מההתקנה. יחד עם זאת, ניתן לפעול במספר דרכים על מנת לחזותעד כמה שניתן אם הפעולות לשיפור מערכת הארקה עשויות להוביל לשיפור משמעותי.

 

הדרכים לשיפור מערכת הארקה

  1. חיבור לצנרת מים

חיבור לצנרת מים (חנוכיה או צנרת מים ראשית) לרוב יהיה הפתרון הפשוט, הקצר והזול, שכבר על בסיס בדיקות מקדימות ופשוטות נוכל להבין אם הפתרון המוצע ייתן לנו מענה.

  • למשל, אם במתקן מסויים עם לוח מסוג 2 והמבטח הגדול במוצא הוא 16 אמפר, נמדדה לולאת תקלה עם ערך של 4 אוהם, ברור לנו שזה ערך שאינו מספק ויש לרדת לערך הנמוך מ-1.43 אוהם. (בהנחה והמאז הוא מדגם C ואנו מתייחסים לניתוק מיידי ב-10In)

    לכן, אין לבצע התקנה ואז לראות אם הערך השתפר או לא, אלא יש לפרוש תוף עד לנקודות ביקורתבהן נבדוק אם אכן צפוי לנו ערך מספק בעת ביצוע התקנה קבועה או לא.

    למעשה נבצע מדידת לולאת תקלה בלוח החשמל, כשהחיבור למקור הארקה יהיה רגלשל חנוכיה בבניין או לחילופין רגלבגמל המים בכניסה הראשית.

    יש לציין שלא כל תאגיד מים מאשר התחברות ל תשתית המים שלו, וכפועל יוצא מכך – גם חברת החשמל לא תאשר חיבורים מסוג זה באיזורים מסויימים.

 

עוד חשוב לציין, כי הבדיקה תתבצע לרוב עם מגע לא מספק של תנין או פרוב, תוף ארוך של 30 או 50 מ‘, ושטח חתך קטן – כך שבוודאות התקנה קבועה עם שטח חתך גדול יותר, מרחק קצר יותר ומגע טוב יותר יביאו לתוצאות טובות הרבה יותר.

במעגל לולאת התקלה אנחנו למעשה משפרים רק את החלק המסומן בעיגול באיור של לולאת התקלה.

לולאת תקלה ב-TT

תוף למדידת LT מרוחקת
דוגמא לתחום השפעה כחלק  מבדיקת “מגר אדמה”

2. חיבור לאלקטרודה מקומית או למערך אלקטרודות

התקנה של אלקטרודות תתבצע לרוב לאחר מיצוי האפשרוית מסעיף 1, או לחילופין אם תאגיד המים הרלוונטי או חחי לא יסכימו לחיבור זה.

חיבור לאלקטרודה הוא למעשה תמיד חיבור לאלקטרודות, היות והחוק מחייב התקנה בעומק 2 מלפחות, בעוד שבארץ נמכרות אלקטרודות באורך של 1.5 מבלבד – ולכן תמיד יש להתקין 2 אלקטרודות לכל הפחות, אחת אחרי השניה. התקנה תתבצע בתוך בריכה“/שוחה שתהווה הגנה לאלקטרודה וגידורסביבתה. לקצה החשוף יחובר מהדק ייעודי שאליו יחובר הכבל (בהתאם לשטח החתך הנדרש) עד ללוח או לפס הארקות משותף. (תלוי מקרה)

על מנת לשפר עד כמה שניתן את ההתקנה, מומלץ להתקין כבל חשוף הטמון באדמה בעומק הנדרש על פי תקנות החשמל, וזאת כדי ליהנותמהמסה של האדמה ולשפר את הערך כמה שיותר במסגרת אותה התקנה.

בסיום ההתקנה יש לבצע מדידה כדי לראות אם הגענו לערך הרצוי, אך במידה ולא, יש לחזור על הפעולות ככל הנדרש.
חיבור של מספר נקודות נקרא מערך אלקטרודות, אשר בעת ההתקנה יש להתייחס לעומק האלקטרודות, המרחק זו מזו וכן לחיבורים ולצורת ההתחברות ביניהן.

יש לשים לב שלא מתקינים אלקטרודות מיותרות אשר השפעותיהן חופפות.

דוגמה למערך אלקטרודות (משולש אלקטרודות) לא יעיל. בריכה\שוחת אלקטרודות

3. חיבור ליסוד או לברזל זיון

לעיתים חיבור לפי סעיף 2 עלול להיות יקר ומסורבל, והפתרון הקצר, הזול ואף היעיל הוא חיבור לברזל זיון (או יסוד עם קיים).

החיבור יתבצע לאחר חשיפה על ידי חציבה/שבירה של ברזל זיון העמוד או קיר, ריתוך פלחברזל וחיבורו עי כבל לפס הארקות.

חשוב לרסס את נקודות הריתוך בספריי גלוון המכיל אבץ המונע חלודה וקורזויה ומגן על מתכת חשופה.

יש לציין שאת החיבור יש לבצע אך ורק לאחד שבוצעו מדידות לברזל שחשפנו לאחר שיופו ואלה יצאו מספקות.

אצלנו ב”חן אזולאי – בודק חשמל” תמצאו את כל שירותי החשמל במקום אחד!
אנו מתמחים בביצוע כל סוגי בדיקות חשמל, עבודות חשמל, תכנון חשמל, איתורי תקלות מורכבות, ייעוץ חשמל וכן קיום הרצאות בנושאי חשמל.

עובדי החברה בעלי רשיון חשמלאי בודק סוג 3 – המתיר ביצוע כל סוגי בדיקות ועבודות החשמל.

בין אם אתם זקוקים לתוכנית חשמל מקיפה למערכת החשמל, בדיקת מתקן, בדיקת הארקה, בדיקת גנרטור, בדיקה תרמוגרפית ללוחות חשמל או בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי – הגעתם למקום הנכון!

בנוסף, רק אצלנו תוכלו להינות מחנות מקוונת של ציוד לחשמלאים, בה תמצאו מגוון רחב של ציוד חשמל (מכשירי מדידה וכלי עבודה) איכותי ובטיחותי למכירה במחירים הוגנים, אשר נבחרו בקפידה ע”י מהנדס החברה.

זמינים לכל שאלה!